Saturday, May 14, 2011

Colour apa ek ???

Salam....
Ello korang...

Dalam sedar xsedar...

Dh masuk pertengahan bulan Mei kan..

Sebenarnya saki baki puasa aku belum berganti lagi wehh...

Lagi 2 bulan setengah jek..So start minggu dpn aku kena struggle ganti puasa..

Sebabnya puasa yang aku tinggalkan masa berpantangkan Zafhran masih berbaki 3 hari..

Ditambah dengan puasa tahun lepas..jadiknya berbelas hari..

jadi tahun nie azam aku habiskan ganti puasa..

Tahun lepas penat aku menggantikan puasa 30 hari..tue yg xsempat habis..

jadi kesimpulannya tahun nie aku terpaksa bayar fidyah sebab xsempat menghabiskan ganti puasa...Ya allah rasa bersalah pun ada..

Kiranya rezki orang susah la tahun nie dapat 3 cupak beras dr aku..

tapi apa salahnya dh alang nk byr fidyah kn..if allah bg rezki lebey..

belikan sekampit terus..



Masalahnya ialah,kt Penang nie aku xtahu kt mana nk carik orang susah..

maksudnya yang betul2 susah yek..yang bukan buat2 susah..

melainkan aku terpaksa kirimkan beras pada makcik aku tuk dia sedekahkan dekat kampung..

Baling, Kedah nun...



Macam tahun lepas,bila once dah ada anak nie...

kebanyakannya persiapan aku mmg tertumpu kat Zafhran ajala..

Aku suka membeli sedikit2 dari awal...

yelah baju budak ajepun mahal bebenar...klu gurl sng..beli dress dh sepasang..

Boy nie..pants lae,tshirt lae...sepasang dh almost rm100...

namapun budak kan..takkan nk sepasang jek..mau 3,4psg tuk salin2..

jadi kaedahnya..aku memang akan beli 2,3 bulan awal..aku beli sedikit demi sedikit..

jadi xdela terasa duit keluar berdezuuppp RM kan..



Dan reason lainnya aku beli awal ialah sebab,aku xsuka bersesak masa bulan ramdhan..

Lagipun ayah sepanjang bulan ramadhan memangla xsempat nk gie beli apapun..

sebabnya Ramadhan jek ayah cari rezki lebey berniaga di pasar Ramadhan Masjid bayan Baru..

sehari dua nk Aidilfitri baru ayah free..masa tue dh kalut tgk barang ayah plak..



Aku nie rambang mata, nampak jek online baju cantek2..aku dah order..

hahha tue belum allah kurniakan kami baby gurl..

kalau gurl aku sndri xdpt bayangkan...

hahah bukan aku jek xdpt bayangkan..orang lain pun cakap..cmne la kalau ko ada anak pompuan ida ooii....hhehheh..next year kut..tungguu..



Jadi tahun nie, tuk baju kurung aku mmg dah beli sepasang dua kain tuk ditempah..

kain tahun lepas pun ada lae sepasang dua aku belum tempah

yelah bukan beria nk raya tetapi orang yg upah jahit baju..

last minit sorry skit ek..diowang xnak terima dah..start skrg dh kena tempah..

aku xbapa selesa pakai baju siap nie..

jadi tailor cina yg aku biasa antar tue dah cakap

"lu kena anta awal lo...nanti lambat2 wa talak mau dah tau..wa takut talak sempat jahit'

hahhah ok la maknya oi..

"nanti saya beli kain dulu,kmudian saya antar dekat maknya.."






Nie theme kaler tahun lepas.. raya tahun kedua dengan kehadiran zafhran..
masa tahun pertama,Aildilfitri zafhran still dlm pantang



Jadi tuk theme tahun nie aku masih memikiau kan kaler apa ek..tahun lepas turqois blue..

mungkin tahun nie anak beranak pakai kaler kuning/orange gold kut..

tuk hubby ngn Zafhran pun aku beli kain tempah jek..

sbbnya hubby kalau dah sehari lagi nk raya baru nk carik baju melayu maunya xde warna sama la..xde saiz la..macam2..

baju aku settle..tinggal nk upah jahit jek..

Selalunya bab baju anak,rumah,kueh mueh suma aku yg settlekan..

Encik suami cuma perlu menyediakan budget yek..termasuk duit raya bebudak..

Ehh aku punya settle ke..jgn xtau aku punya last minit hubby shopping,maunya aku shopping sama..kasut ke,beg tangan ke..hahah jeans wajib..kemeja lae..

Lil boy punya hubby dh bg hint,tgk2 la mana yg berkenan order..

tp aku selalunya amik besar skit saiznya leh tahan lama..

so untul lil boy,kamu tetap diutamakan..

kamu heppy,ibu & ayah heppy jugak sayang..msti tahun nie lae happening..

sbb lil boy dh leh berlari..kalau tahun lepas baru duk menapak jatuh bangun..


Panglima kecil ibu di pagi raya..suka sgt tgk Zafhran masa nie..berbaju melayu,bersepatu capal..





Zafhran berkupiah aku upah khas dari Kak Natrah..Sulaman benang kait tertera nama Zafhran..buat kenangan..
Akak ramai yang berkenan kupiah jahitan akak..sangat kemas dan teliti


Korang tahun nie cmne preparation ek..mungkin ada stgh org ingt aku excited..lae 2bulan lebey..tp klu orang yg jenis anak byk cmne..lae awal diowang prepare skit2..bg aku satu,aku xkisah beli mahal skit asalkan kualiti tahan lama..yg tue ayah aku yg ajarkan..hahha..drpd beli murah,xde kualiti,lps tue kejap je kelabu saaa (kata org penang)kena beli berulang kali..dh bapa nilai..silap2 lae mahal dr yang kualiti..apapun berbelanja ikut kemampuan poket sendiri ek..











No comments: