Saturday, May 7, 2011

Projek Homemade Choclate Paraline..








Hello hi korang..

entry kali nie ttg choclate paraline homemade..

Hahha..tetiba sekarang nie mood memasak aku berkobar2...

setiap minggu ada aje benda aku nk cuba..

tetapinya semuanya perlu rujuk pada recipe ok..

nama pun aku budak baru belajar kan..

tapi xpe,yg penting aku nak belajar..hehhe..kerjasama dr hubby amatla dihargai..

kerana tlg menjaga lil boy masa aku sibuk di dapur..

xde pun aku bwk skali lil boy masuk dapur...

segala pinggan mangkuk plastik semua dipunggahnya..hahha..

lantak la anak janji kamu xkacau ibu masak kan..dah la ibu kamu nie terror sgt kan.





ok berbalik pada choclate paraline homemade...

sebenarnya aku tertarik bermula dari Fb la..tgk..macam2 warna,bentuk..rasa..

so tertarik nk mencuba..nk bagi budak2 bertiga kt umah tue makan..

daripada asyik membeli je kan..sapa yg kaya..toke kedai runcit gak..

klu beli homemade coklat nie pun bole tahan rm dia...satu coklat,sekali suap masuk mulut paling murah rm0.50..ce cuba kira klu budak2 kt umah aku tue makan sehari bapa rm bole habis..

so disebabkan interes yg dh sampai tahap maksimum..aku usahakan cari coklat compound...

paraline choclate nie xleh guna choclate biasa yek..jauh sekali coklat masakan
coklat compound nie adiuuyaii..bole tahan harga dia patutla mahai bebenar harga dia...

xpe la nk mencubaunya psl..wlupun ujung bulan..dh jumpa coklat compound aku beli jugak..







bukan takat coklat compound...kena beli mold coklat gak ek..

takkan nk letak dlm bekas ketul ais kn...besar sgt..mau sapa yg makan kena kencing manis kang..so beli mold coklat..baru nmpk kiut jek coklat tue..ngn berbentuk lae..

hahah baru la budak2 tue attract nk makan kan..




tuk kengkawan aku yg tnya psl recipe choclate paraline nie,korang amik kt cni ek..


tetapi aku modified skit recipe letak raisin dlm choclate tue..

bg budak2 suka..hahha..



nie saiz bukaan mulut zafhran jek...hahha..2 kali ngap..habis..





nie la rupa homemade choclate paraline aku..aku guna mold roses..sbb mold xde byk choice yg ada..tetapi 1st time buat aku xpndai nk balancekn warna lae..patutnya perisa orange tue skit jek..dark choclate yg byk...tp nie dh xrasa dark choclate..rasa orange jek lebey..xpe next time aku tau dah nk budget cmne kan..heheh..


mak aku balik jek..bukak peti ais..trus rasa..mak cakap sedap..cmne aku buat..hahha...rahsia bole...tapi minggu nie aku ingat nk buat dark choclate ngn hazelnut..sesuai skit ngn org dewasa kan..aku kena shopiing mold bentuk lain plak..will upload choclate hazelnut next entry ok..





bolenya nk hazelnut choclate sbb mak nk bwk gie sekolah bg cikgu cikgi rasa...kut2 ade sesapa nk order..hahha...mana tau leh jadi pndptn smpingan tuk aku kan...









No comments: